W Warszawie ruszyła Kampania Społeczna Biała Lilia. Przez dwa miesiące wakacyjne restauratorzy ze Śródmieścia mają szansę zdobyć certyfikat poświadczający bezpieczeństwo żywności w danym lokalu.
28 czerwca 2007 roku w hotelu Jan III Sobieski odbyła się konferencja prasowa i uroczysta gala, podczas której organizatorzy i patroni przedstawili, na czym polega program. Biała Lilia ma dwa główne cele do zrealizowania – twierdzi Beata Mularska Dyrektor Marketingu z firmy JohnsonDiversey, która jest organizatorem kampanii. Pierwszy z nich to podnoszenie świadomości higienicznej mieszkańców Warszawy, w tym także właścicieli i pracowników restauracji; kolejny – poprawa jakości oferowanych w obiektach gastronomicznych produktów i poprawa bezpieczeństwa żywności.
Liczymy także, że kampania Biała Lilia utrwali dobrą reputację polskiej i warszawskiej kuchni i gastronomii nie tylko wśród mieszkańców miasta, ale też turystów odwiedzających stolicę – powiedział Marcin Rzońca, Zastępca Burmistrza Dzielnicy Warszawa Śródmieście.
Kampania polega na przeprowadzaniu przez wykwalifikowanych audytorów - studentów Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego (która jest również patronem kampanii) tzw. audytów zerowych. Audytorzy wyposażeni w palmtopy z odpowiednim oprogramowaniem przeprowadzą badanie w każdym obiekcie gastronomicznym, który wcześniej wyrazi chęć wzięcia udziału w kampanii.
Udział właścicieli i managerów restauracji ze Śródmieścia jest całkowicie dobrowolny i bezpłatny. Wystarczy zadzwonić pod numer: 0 603 765 022 i umówić się na spotkanie z audytorem.
Badanie będzie przebiegało dwufazowo: w pierwszej część audytor przeprowadzi inwentaryzację, na podstawie której, w drugiej fazie, program wygeneruje listę pytań. Właściciel restauracji przechodząc przez wszystkie pomieszczenia obiektu z audytorem oceni poszczególne etapy przygotowywania i serwowania żywności odpowiadając „tak” lub „nie” na stawiane pytania.
Na koniec właściciel lub manager obiektu otrzyma wydruk raportu pokontrolnego z rekomendacjami dotyczącymi obszarów, które otrzymały negatywną ocenę, a wszystkie dane z komputera audytora znajdą się na serwerze SGGW. Cały audyt może trwać od 40 minut do 4-5 godzin – w zależności od wielkości danego lokalu – podsumowuje Beata Mularska.
Wszystkie lokale, które na sto punktów uzyskają w badaniu co najmniej 80%, otrzymają certyfikat poświadczający bezpieczeństwo żywności ważny przez 6 miesięcy. Na drzwiach lokalu znajdzie się specjalna nalepka z symbolem Białej Lilii, potwierdzająca jakość usług.
Restauracje, które za pierwszym razem nie zbiorą wymaganej do certyfikowania ilości punktów mogą zgłaszać wnioski o ponowny audyt w czasie trwania kampanii. Ich szanse na pozytywne przejście badania w drugiej turze są bardzo duże. Wszystko ze względu na raport, który z pewnością pomoże uświadomić restauratorom, jakie ewentualne nieprawidłowości funkcjonują w ich obiektach.
Audytorzy podpowiedzą jak je zlikwidować, gdyż równorzędnym do pozostałych celów kampanii jest pomoc ze strony ekspertów z firmy JohnsonDiversey i naukowców z SGGW w dostosowaniu procesów produkcji żywności do wymogów prawa polskiego i unijnego (Dobre Praktyki Higieniczne, Dobre Praktyki Produkcyjne i system HACCP) - stwierdził na konferencji Andrzej Kaczan, Prezes JohnsonDiversey Polska.
Patroni Kampanii Biała Lilia: Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy – Hanna Gronkiewicz-Waltz, Burmistrz Dzielnicy Śródmieście – Wojciech Bartelski, Rektor SGGW – prof. dr hab. Piotr Borecki, firma JohnsonDiversey, Warsaw Destination Alliance, Klub Szefów Kuchni.
Biała Lilia to projekt międzynarodowy. Jego początki sięgają 2003 roku, kiedy to firma JohnsonDiversey zaczęła kampanię White Lily w Istambule w Turcji. W pierwszym roku jej trwania udało się certyfikować tylko ¼ zgłoszonych do audytu restauracji. W kolejnych latach było już coraz lepiej – co najmniej 60% zgłoszonych lokali oznaczonych został symbolem Białej Lilii.
Teraz w Turcji jest około 1000 obiektów gastronomicznych, które gwarantują bezpieczeństwo żywności. To sporo, zwłaszcza gdy weźmie się pod uwagę fakt, że certyfikaty nie są przyznawane na zawsze, a na 6 miesięcy – zauważa Yagmur Sagnak, Wiceprezydent Regionu CETAM JohnsonDiversey (Europa Środkowo-Wschodnia, Turcja, Bliski Wschód, Afryka).
O popularności i prestiżu certyfikatu Białej Lilii świadczy fakt, że tureccy restauratorzy próbowali wymyślić jakiś konkurencyjny dla White Lily projekt. Stworzyli „program” i nalepkę White Tulip, którą każdy mógł mieć na swoich drzwiach – opowiada Yagmur Sagnak. Klienci restauracji szybko zorientowali się jednak, że istnieje diametralna różnica w jakości usług świadczonych przez restauracje, które oznaczone są Białą Lilią, a tymi, które mają naklejkę Białego Tulipana. W ten sposób ten drugi „projekt” w ogóle nie zadziałał.
Joanna Załęska – Gastrona.pl
Publikowanie, modyfikowanie i kopiowanie zawartości strony lub jej części bez zgody właściciela portalu jest zabronione.
Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść i formę opinii wyrażanych przez użytkowników na łamach forum dyskusyjnego Gastrona.pl Zapoznaj się z regulaminem.